Zdroj vápnika, vol. 1: MAK

Vieme si predstaviť, že po vzhliadnutí tejto fotografie, máte pravdepodobne chuť sa do danej torty rovno zakusnúť, no pred tým, než sa pustíte do prípravy, Vám prezradíme niečo o vápniku. [...]

Vieme si predstaviť, že po vzhliadnutí tejto fotografie, máte pravdepodobne chuť sa do danej torty rovno zakusnúť, no pred tým, než sa pustíte do prípravy, Vám prezradíme niečo o vápniku. V akých surovinách ho nájdete, kam s ním v kuchyni, prečo je potrebný pre ľudský organizmus, ale aj o tom, čo si myslíme o konzumácii mliečnych výrobkov, sa dočítate v nasledujúcich riadkoch.

Čoraz častejšie počúvame z medií, ako naša populácia stále menej konzumuje potraviny bohaté na vápnik. Vápnik je jeden z najdôležitejších minerálov v našom tele. Je stavebných kameňom našich zubov a kostí. Rovnako podporuje funkciu buniek, svalov a nervového aparátu. Ak konzumujeme málo vápnika vystavujeme sa veľkému nebezpečenstvu. U detí hrozí hlavne nesprávny vývin kostného aparátu, slabé vyživenie kostí a tým môže dôjsť ľahšie k zlomeninám. Ženy straší menopauza a s ňou spojené ochorenie kostí osteoporóza. Preto sa snažíme nájsť riešenie, či už ako prevenciu alebo liečbu. Veľa sa diskutuje o mlieku a mliečnych výrobkoch, ktoré sú nám doporučené ako pravidelná súčasť nášho jedálnička aj kvôli obsahu vápnika.

Podľa najnovších výskumov je využiteľnosť vápnika z rastlinných zdrojov oveľa vyššia ako z mlieka a mliečnych výrobkov, kde je vápnik viazaný na kazeín. Je to mliečny proteín, ktorý je veľmi tažko stráviteľný. Je považovaný aj za silný alergén.

Pokiaľ však chceme dopriať nášmu telu naozaj vápnikovú „bombu“ mali by sme siahnuť po maku.

Mak siaty je bohatým zdrojom vápnika. Obsahuje ho až 12 násobne viacej, ako kravské mlieko. Okrem vápnika je zdrojom minerálov, vitamínov a nenasýtených mastných kyselín.

100g maku siateho obsahuje:

41,56 g tukov, 28,13 g sacharidov, 17,99 g bielkovín, 19,5g vlákniny, minerály a vitamíny.

Z historického hľadiska prvý zmienky o maku siahajú do starovekého Egypta. Odtiaľ sa začal šíriť do Europy a Ázie. V súčastnosti má pestovanie maku v našich zemepisných šírkach silné zastúpenie. V Čechách a Rakúsku je mak významný vývozný artikel. Paradoxne voči zdravotným účinkom tejto plodiny dochádza v Europskej Unii k znižovaniu produkcii maku, ktorá sa nahrádza pestovaním repky olejnej.

Mak môžeme konzumovať v rôznych formách. Či už ako súčasť makových dobrôt, ktoré určite všetci dobre poznáme, makové koláče, buchty a šúľance našich babičiek. Bez maku si mnohí z nás nevedia život ani predstaviť.

Do popredia sa dostáva aj makový olej alebo makové mlieko.

Makový olej obsahuje vápnik, horčík. Má veľmi priaznivé účinky pri liečenie ekzémov, osteoporózy. Tiež sa využíva aj na masáže, dodáva pleti esenciálne mastné kyseliny a hydratuje pokožku. Jeho chuť je veľmi príjemná, vďaka čomu sa odporúča aj na gastronomické účeli, predovšetkým studenej kuchyne.

Makové mlieko je veľmi obľúbenou formou ako prijať vápnik a zároveň sa príjemne osviežiť. Príprava je veľmi jednoduchá. V pohári zalejeme mak vodou v pomere 1:5 a necháme cez noc fermentovať. Ráno zmes pomixujeme a precedíme cez sitko. Makové mlieko dochutíme lyžičkou medu a môžeme podávať. Takýmto nápojom doprajem nášmu telu ranné zdravé osvieženie.

Inšpiráciou môže byť aj koláč naliaty extra dávkou maku.

A ako na ten koláčik? Takto!

Autor: kuchár Pepe z Jem iné

Zdroj: zdravejedlo.sk, Stromzdravia.sk, strava.sk

Leave your comment

Please enter your name.
Please enter comment.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.